'LOSKIJKEN': PRESENTATIE BOEK + TENTOONSTELLING | 18-02-2017 - 25-03-2017

1950 Geboren te Rotterdam
  Woont en werkt in Den Haag
   
Education
 
1975 - 1977 Ateliers '63, Haarlem
1970 - 1975 Academie voor Beeldende Kunst Rotterdam
   
Awards  
   
2001 Jeanne Bieruma Oostingprijs voor de schilderkunst
1982 Kunstbeeldprijs
1978 Koninklijke Subsidie voor de Schilderkunst
   
Projects / Curatorship
 
2012-2013-2014 Muzeúm LeSecet Magyarország: 14 Nederlandse kunstenaars makken keramisch werk op schaal 1:20. Te zien in Pécs, Kecskemét, HU (2013), Keramik Museum Westerwald, Hoch-Grenzhausen, DE (2014
2012-2013 Gastdocent KABK, Den Haag
2011 VOLpension: Nederlandse kunstenaars geinspireerd door een vijf jaar leegstaand huis met alle eigendommen van de overleden Roma vrouw nog aanwezig
2010 Fingermarks: Nederlandse kunstenaars/designers door vijf handschoen atelier in Pécs, HU
   
Collections
 
Centraal Museum, Utrecht
Museum voor Moderne Kunst, Arnhem Stedelijk Museum, Schiedam
Stedelijk Museum, Gouda
Stedelijk Museum, Zutphen
Rijksmuseum Twenthe, Enschede
Museum Het Valkhof, Nijmegen
Cultuur Onder Dak Apeldoorn (Coda), Apeldoorn
Bouwfonds Kunstcollectie, Hoevelaken
ABN AMRO Kunstcollectie
Collectie Cleveringa
Eneco Kunstcollectie
Peter Stuyvesant Stichting
Kunstcollectie KPN, Den Haag
TNT Post Kunstcollectie, Den Haag
AXA Leven, Den Haag
Kunstcollectie Twynstra Gudde, Amersfoort
Collectie AMC, Amsterdam
Rabo Kunstcollectie
VNO/NCW, Den Haag
Ahold Kunstcollectie, Zaandam
Provincie Gelderland
Instituut Collectie Nederland
Provincie Utrecht
Gemeente Apeldoorn
Diverse particulieren collecties
 

www.elizabethdevaal.nl

- More about this artist

2013
Múzeum LeSecet Magyarország

De Nederlandse Stichting Post 15 presenteert in Pécs het kunstproject Múzeum LeSecet Magyarország, een museum op schaal 1:20. Gerenommeerde Nederlandse kunstenaars op het gebied van monumentale keramiek in de openbare ruimte, zijn de uitdaging aangegaan om een mini kunstwerk te vervaardigen.
Deze groep kunstenaars beheersen meerdere disciplines, dit komt duidelijk naar voren in de verschillende benaderingen van hun werk. Bij de miniaturen is veel verscheidenheid te zien, zowel in de aard van aanpak als in de uitdrukkingsvorm van het werk. Het werken op schaal 1:20 vormt voor hen een grote uitdaging.

Door de bezuinigingen op het gebied van kunst en cultuur ontstaat een enorme verschraling van aanbod van tentoonstellingsmogelijkheden. Steeds minder geld is beschikbaar voor het vervaardigen van autonoom werk, transport en publicaties. Om deze redenen is miniatuurmuseum Le Secet in 2010 door de Nederlandse kunstenaar Bianca Runge in het leven geroepen.

Stichting Post 15 heeft in overleg met Bianca Runge het voorstel gedaan om in Hongarije dit museum te introduceren onder de naam Múzeum LeSecet Magyarország.

Deelnemende Nederlandse kunstenaars: Adriaan Rees, André Kruysen, Anne Wenzel, Arja van den Berg, Babs Haenen, Bastiënne Kramer, Berry Holslag, Gert Germeraad, Gijs Assmann, Ingrid Mol,
José den Hartog, Nick Renshaw, Pepijn van den Nieuwendijk, Tim Breukers

Museum LeSecet zal in 2013 op andere plekken in Hongarije te zien zijn. In 2014 is het te zien in Museum Westerwald (DE), EKWC, 's-Hertogenbosch en Stoke on Trend (UK).

Múzeum LeSecet Magyarország is tot stand gekomen i.s.m. Prof. Márta Nagy van de Universiteit van Pécs (Faculteit Kunst en Muziek, afd. Keramiek en Design) en Elizabeth de Vaal beeldend kunstenaar.

Elizabeth de Vaal woont en werkt sinds een aantal jaren deels in Hongarije. Daar heeft zij samen met haar man Arie van der Burg Stichting Post 15 opgericht.

Stichting Post 15 heeft het doel het contact tussen Nederlandse en Hongaarse kunstenaars te bevorderen. Vanaf 2007 beheert de stichting een artist residence nabij Pécs en worden er tentoonstellingen en presentaties georganiseerd in Nederland en Hongarije.

Voor nadere informatie:
www.museumlesecet.wordpress.com/2013/

link naar film over dit project:
http://www.pecsma.hu/pecs-tv-archivum/?keres=M%C3%BAzeum&csatorna=#prettyPhoto[video]/3/
 
2013
'GOING MAGYAR'

Van dinsdag 14 mei tot en met zaterdag 1 juni is werk van Elizabeth de Vaal te zien in de tentoonstelling 'GOING MAGYAR' in Museum Ferencváros in Boedapest. In deze tentoonstelling is werk opgenomen van zes Nederlandse kunstenaars:
Alphons ter Avest, Desiree de Baar, Anke Land, Pier Pennings, Pietertje van Splunter, Elizabeth de Vaal

 
links naar filmpjes over dit project:

http://youtu.be/DOqeG5NIc1k

http://www.d1tv.hu/musorok/reperto_art/reperto_art_20130523 (item begint op 07.30 minuten)

 

2006
algemene informatie

Elizabeth de Vaal weet niet van ophouden. Ieder kunstwerk dat ze maakt is een verdere verdieping van haar positionering in het leven en in de wereld. Ze laat zich niet veel zeggen en wat geen hout snijdt, daartegen neemt ze bruusk stelling. Dit schilderij van de geheven vinger dat 'De tien geboden' heet is er een uit een grotere reeks van geheven vingers. Die vingers heeft ze verzameld uit de krant. Steeds als er weer een politicus op een krantenfoto zijn vinger hief, werd dat beeld door De Vaal uitgeknipt en naar aanleiding daarvan maakte ze een schilderij. Met haar schilderijen waarschuwt ze ons voor de waarschuwing. Tegenover de geheven vinger staat het vrije denken en Elizabeth de Vaal maakt duidelijk wat die politicus met die geheven zou moeten doen (ergens waar de zon niet schijnt). Het werk van De Vaal is vanuit sterk persoonlijke motieven betrokken bij wat er in de samenleving voorvalt. Wat haar zelf overkomt, vertaalt ze in een metaforische wereld die wordt ontleend aan concrete objecten: auto's, peulen, geheven vingers, en die metaforen benadert ze vanuit iedere denkbare positie. De kracht van de beeldende metafoor is, dat de uitwerking ervan in verschillende contexten een andere betekenis en lading krijgt. Haar autoschilderijen waren in het begin vooral tragisch van karakter. De auto als rijdende doodskist was een associatie die direct bij je opkwam. Later kreeg die auto andere trekjes, dierlijke vormen en een aandoenlijke motoriek. Vanzelfsprekend creëert Elizabeth de Vaal in haar werk een eigen wereld, maar ze zoekt daarmee een directe verhouding tot de wereld om haar heen en probeert die daardoor te begrijpen. Haar werk is een aaneenschakeling van wanhopige pogingen die uiteindelijk resulteren in schilderkunstige hoop. Ze gaat in 'De Tien geboden' ook na wat schilderkunstige tradities uit verschillende culturen elkaar te zeggen hebben en of ze elkaar van betekenis kunnen voorzien. Daarmee biedt ze een volstrekt ander perspectief dan we doorgaans van de schilderkunst verwachten. In haar perspectief zijn we niet gebaat bij een verdwijnpunt, maar bij een gebied waar uiteenlopende standpunten samenkomen. Wie nu nog waagt zijn natte vinger te verheffen, mag dat alleen doen om na te gaan uit welke hoek de wind waait.

© Copyright 2006: Alex de Vries. 13 03 06