GIJS ASSMANN: 'FLESH AND STONE' | LUCASSEN | ULRIKE REHM | 24-03-2018 - 05-05-2018

FLESH AND STONE: GIJS ASSMANN | LUCASSEN | ULRIKE REHM
Hans Janssen, conservator Gemeentemuseum Den Haag, opent op zaterdagmiddag 24 maart 2018 om 16.00 uur de tentoonstelling FLESH AND STONE.“
There is a tide in the affairs of men, / Which, taken at the flood, leads on to fortune; / Omitted, all the voyage of their life / Is bound in shallows and in miseries.” - William Shakespeare (1564-1616),  Julius Caesar, Act 4, Scene 3
Galerie NOUVELLES IMAGES (NI) brengt ‘Flesh and Stone’, een presentatie van drie kunstenaars die ook drie generaties kunstenaars vertegenwoordigen: GIJS ASSMANN, LUCASSEN en URIKE REHM. Het middelpunt en uitgangspunt van de tentoonstelling is het thema ‘Flesh and Stone’ in het werk van Gijs Assmann.
Gijs Assmann laat tekeningen en installaties zien naast het keramisch werk dat hij zeer recent maakte tijdens zijn residency in het EKWC Oisterwijk waarbij experiment centraal stond. De nieuwe in 2017 gemaakte aquareltekeningen o.a. uit de series ‘Raakvlak’, ‘Alltäglichkeit’ en ‘Ruwheid van denken’ zoeken meer nog dan voorheen in Assmann’s werk, naar een intuïtieve en losse manier van werken, repetitief in thema maar vrij in het tekenen zelf alsof iedere tekening weer een nieuwe start van een reeks is.
In ‘Flesh and Stone’ staat voor Assmann de vraag 'Hoe kunnen we leven?’ centraal. Hoe zet je je koers uit? Welk kompas is nodig? Is het mogelijk om opnieuw te beginnen? ‘Flesh and stone’ is een ode aan een zinnelijk leven, het lichamelijk denken en de noodzakelijke verbondenheid met de grote vragen van het leven. Een verlangen naar standvastigheid in twijfel. Deze werken zijn een combinatie van het verlangen het wonderbaarlijke leven te omarmen, ongeloof op te schorten om voorwaarts te bewegen, en uit de hand gelopen hobby’s. Zo ontstaat een beeldenrijk waarin de Bijbelse figuur Jonas visueel rijmt met een molotovcocktail, modelboten in flessen met zwanenhalzen op hoge hakken en pumps met eendenbekken. Alledaagse en herkenbare gebruiksvoorwerpen verwijzen naar transformatie en reizen, zowel in de betekenis van vlucht, droom en als roes.
Gijs Assmann nodigde NI-kunstenaar Lucassen (Amsterdam, 1939) en gastkunstenaar Ulrike Rehm (Halle, DE, 1976, courtesy Ron Lang Art) uit voor ‘Flesh and Stone’, twee kunstenaars met wie hij een artistieke en inspirerende verwantschap voelt. 
Lucassen omschrijft zelf zijn werk als “een synthesestijl die beweegt tussen figuratief en abstract”, tot 1980 te duiden als vallend onder Nieuwe Figuratie, maar wel altijd vanuit de intentie tot synthese. Na de jaren tachtig benoemt Lucassen het liever als ‘abstract symbolisme’ met werk dat de tegenstelling figuratief en abstract nadrukkelijk opheft.
Gastkunstenaar Ulrike Rehm laat evenals Assmann en Lucassen een grote gretigheid en fascinatie zien voor materialiteit, symboliek en transgressie van kunstconventies en kunstdomeinen. Rehm rekt de mogelijkheden van materiaalgebruik en betekenis op met gebreide vliegtuigen, zintuiglijke keramiek, kanten vliegers en schilderijen gemaakt met borduurtechniek of met bijenwas, een eeuwenoude schildertechniek (encaustic).

Three generations of kindred spirited artists, Gijs Assmann (1966), Lucassen(1939) and Ulrike Rehm (1976), team up in the exhibition ‘Flesh and Stone” which opens Saturday 24 February at 4 p.m. at NOUVELLES IMAGES. All three of them share a keen interest in transgressing the traditional use of materials, techniques, symbolic or metaphorical meaning of art and thus presenting the viewer challenging new artistic perspectives.

De serie 'Flesh and Stone' is mede mogelijk gemaakt dankzij het Mondriaan Fonds en het EKWC. /  The ‘Flesh and Stone” ceramics series was made possible thanks to the Mondriaan Fund and EKWC.